Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J28i92ř91í 14K37i26n52d30l 2178617313887

Nejvíce obětí (z pohledu celkového počtu obyvatel) mělo Polsko, které ztratilo 17 % svého předválečného obyvatelstva, přes šest milionů lidí. Na druhé místo se dostala Jugoslávie s přibližně 10,9 %, což představuje 1,7 - 2 miliony lidí. Třetí je SSSR s 10,4 %, to je 20 milionů, ale nejnovější údaje uvádějí až 26 milionů, z toho 18 milionů civilního obyvatelstva. Britové přišli o 388 tisíc lidí, což představovalo 0,8 % obyvatel, Američané o 407 tisíc (0,4 % obyvatel)Němců zahynulo sedm milionů, tedy 9,5 % obyvatel.

+2/0
29.9.2018 23:04

J61i74r25i 20T97i13c13h48y 2296539782157

Ja bych s vami souhlasil, ale nejak jste to pokazil tim ...vedlo ke ztrate 350000 lidi. Vite, kolik Polaku zahynulo ve valce, prestoze se branili?

0/0
29.9.2018 16:26

T87o27m22á57š 33B86y16d69e31l92s83k90ý 8650211480

myslím,že se to nedá srovnávat. Drastické ztráty Poláků byly spíše zaviněny koncentračními tábory než přímo na bojišti. Byť se mi to číslo nějak nezdá

0/−2
29.9.2018 16:31

T31o10m87á43š 67B51y42d83e77l92s52k49ý 8870741640

máte tady krásné téma,ale stejně se tady diskutuje o něčem jiném, takže moje poznámka o tom co myslím o úloze Sovětského svazu v té době zapadne přesně kam celou dobu stejně směřujete.

Sovětský svaz v té době neměl pořádnou výzbroj, odbočka proč by udělal smlouvu s Německém o neútočení,a protože armáda prošla čistkami, tak nebyli kloudní velitelé, opět odbočka, což se ukázalo jak armáda ustupovala před údery německé armády a měla spoustu zajatých vojáků. Byla to pouze fraška, divadýlko.

Ostatně jak nás Moskva měla ráda, se ukázalo v květnu 1945, pokud by USA postupoval do hloubky našeho území, bylo by dřív po válce, nikoliv až Rusové dorazili do Prahy. Mezi tou dobou kdy USA vstoupili do Plzně a Rusové do Prahy, německá armáda dal zabíjela naše občany ve velkém

+3/−2
29.9.2018 13:48

L77u73d24ě86k 25K20r13a94t95o29c54h61v66í68l 9905344531864

Smlouva Molotov-Ribbentrop byla podepsána jako sovětská reakce na odmítnutí jednání o vzájemné bezpečnosti se strany Fr a VB po Mnichovské dohodě pro získání času (přezbrojování a transformace armády). A moc kloudných velitelů nebylo ani před čistkami ...

+5/−1
29.9.2018 14:02

V63l80a48d40i20s20l62a55v 42S44v63o80b46o28d93a 7660255195759

Naivo;-D

+4/−2
29.9.2018 14:13

L78u94d38ě27k 15K90r23a23t89o74c25h85v68í97l 9615334931264

Fakta?

+2/0
29.9.2018 14:52

J46i63ř14í 33K69i76n68d41l 2258827353667

Ano a proto Stalin dovolil, aby se německá armáda přiblížil na dotek sovětské armádě. Do té doby byla mezi německou armádou a sovětskou armádou mezera cca. 400 km. Díky tomu násilím obsadila sovětská armáda pobaltské státy. To bylo velmi taktické.;-D;-D . SSSR potřebovalo tak přezbrojit a transformovat armádu, že dne 30. 11. 1939 zahájila sovětská armáda útok na Finsko a tato válka skončila dne 13. 03. 1940.;-D

+4/0
29.9.2018 14:45

J10i52ř80í 57Ř74e91z35n62í43k 4492962963725

Přiblížení SSSR k německým hranicím bylo ne taktickým, ale strategickým krokem k přípravě útoku na Německo. To, že se Sověti po pádu Francie tak vyděsili, že od tohoto záměru upustili, je něco jiného,. A proto ani nepochybujte o ochotě pomoci ČSR v době Mnichova. Získat nepotopitelnou letadlovou loď uprostřed Evropy představovalo dobré východisko k útoku na Berlín, Paříž atd.

0/0
30.9.2018 5:54

J79i27ř57í 93K81i84n94d10l 2498787553717

Stalin si válku přál jak mluví jeho nebližší. Věřil, tak jako všichni komunisté, že světová válka skončí vítězství komunismus a dělnického proletariátu, jak předpověděl Marx. . Mohl podepsat smlouvu o vojenské pomoci s V. Británií. Francií a Polskem. Taková smlouva by totálně zničila Hitlerovy plány. Místo toho podepsal pakt Molotov Ribentrop. Společně napadli Polsko. Díky smlouvě se Stalinem nemusel mít Hitler na hranicích s SSSR žádnou armádu a mohl vše vrhnout na Francii. Stalin mu dodával vše potřebné k vedení války. Do německa proudily z SSSR vlaky s olejem, naftou, obilím a tak dál. Čekal jenom na to, až se Německo válkou vyčerpá a pak nastoupí sovětská armáda. SSSR zbrojilo a věřilo, že válka s Německem bude, až Německo vyřídí V. Británii. Stalin nevěřil, že Německo povede válku na dvou frontách. To, že jej Hitler napadl bylo snad důvodem to, že Stalin obsadil Besarabii a Hitler se mohl domívat, že je to začátek války SSSR a Německo. To, že sovětská armáda prohrávala bylo způsobeno, že to byla armáda cvična na útok a ne obranu. Sovětské armádě nakonec pomohli spojenci a to USA, Kanada a V. Británie.

+4/−1
29.9.2018 14:35
Foto

J55a35r61o58m72í74r 40P86e33t73ř71í15k 6204331699978

Stalin velmi usiloval o podepsání smlouvy s Velkou Británií a Francií. Jenže byl odmítnutý a tak mu nezbylo nic jiného, než pakt Ribentrop-Molotov, což se pro průběh II. světové války ukázalo jako naprosto rozhodující.

+2/−5
29.9.2018 14:43

J40i81ř95í 66K16i59n88d58l 2208467433967

Chudák byl odmítnutý a proto sovětská armáda provedla anexi Estonska, Litvy, Lotyšskaa místo vojenské pomoci Polska napadlo Polsko a vyraždilo jeho generalitu. To bylo velmi prozíravé, že pane Petříku a pak jen tak spelizíru napadlo Finsko.

+6/−1
29.9.2018 14:48

J40i65ř59í 73Ř34e85z28n65í73k 4142692733655

A co byste dělal Vy na jeho místě, kdybyste byl odmítnutým nápadníkem?

Demokracie ho chudáka nechtěly, tak se musel spokojit s diktaturami.

+1/0
29.9.2018 17:11
Foto

J20a49r15o54m52í82r 57P24e95t69ř67í81k 6884641949458

Polsko se až někdy do května 1939 pokoušelo sjednat smlouvu s Hitlerem proti SSSR. Jenže Hitler měl jiné plány. A Velká Británie tehdy šla Hitlerovi na ruku ve všem.

A nebýt posunutí hranic SSSR směrem na západ, tak byste zde asi nepsal blogy ...

+1/−3
29.9.2018 19:37

J12i48ř36í 41K42i55n66d23l 2968797343157

Původní plán nacistického Německa byl, že společně s Polskem napadnou SSSR. I když Německo slibovalo Polsku vše možné, pokud dohodu s Německem podepíše. Maršál Pilsudki, tak i jeho nástupce kategoricky odmítli spojenectví s nacistickým Německem. Ministr zahraničních věcí Polska Beck, řekl na adresu nacistického Německa : ....byli bychom porazili Rusko a pak bychom na Urale vodili Hitlerovy krávy na pastvu. Místo spojenectví s Německem v dubnu 1939 podepsalo Polsko s V. Británií smlouvu o spojenectví a ochraně Polska a k té smlouvě se připojila i Francie. Hitlerův plán se tím sesypal. Vše mu vycházelo a najednou tohle. Pokud chtěl zahájit válku, musel znát postoj SSSR. Obrátil se na Stalina a ten souhlasil s jednáním. Stalin znal nacistickou averzi vůči Židům a odvolal ministra zahraničních věcí Maxima Litvinova, protože byl Žid a nahradil jej Vjačeslavem Molotovem. Došlo k podepsání paktu Ribbentrop – Molotov o společném napadení Polska,

+2/0
29.9.2018 22:44

J13i33ř36í 22Ř32e10z95n20í83k 4142662623845

"Do německa proudily z SSSR vlaky s olejem, naftou, obilím a tak dál."

Tak schválně, kolik toho bylo. A nic za to nedostával?

+1/−1
29.9.2018 17:09

J82i43ř95í 91K91i45n30d33l 2308717643427

Pane Beskydský pro vaši informovanost. Dne 24. 04. 1945 sovětský generál Antonov oznámil Eisenhowerovi, že Československo je operačním územím sovětské armády. Eisenhower odpoví, že americké jednotky budou postupovat směrem K. Vary a bude-li třeba, budou pokračovat v útocích až k linii, která je ohraničena Vltavou a Labem. Sovětské velení žádá generála Eisenhowera, aby spojenecké síly nenechal proniknout na linii České Budějovice, Plzeň, K. Vary. Dne 06. května se Eisenhower rozhodne vyhovět sovětskému velení a zastavuje americké jednotky na linii České Budějovice, Plzeň, K. Vary. Dne 05. 05. 1945 začíná v Praze povstání. Americký generál Omar Bradley se obrací na maršála Koněva, zda by nebylo možné provést osvobození Československa společně. Koněv, zná Stalina a ví, co vy následovalo, kdyby tento návrh přijal, a odmítne jej. Následně se generálové obrátí na československou vládu v Košicích s žádostí, zda by souhlasila, aby armáda USA postoupila na linii Vltava Labe. Naše vláda tuto depeši neobdrží, protože jí stopí Rusové. Naše vláda je ubytována v Košicích bez telefonického a telegrafického spojení a za ní odpoví Višněvski ( možná jsme to zkomolil) a sdělí, že česká vláda si to nepřeje. Armáda USA pošle delegaci do ČNR, zda si ČNR rada přeje, aby armáda USA pomohla v povstání v Praze. Jak v radiu uvedl Smrkovský v roce 1968 a na opakovaném záznamu v květnu 2016, byl návrh odmítnut, protože podle Smrkovského bylo politické neúnosné, aby Prahu osvobodila armáda USA

+6/−1
29.9.2018 14:51

T42o33m64á81š 90B57y71d58e52l20s71k43ý 8540591880

děkuji za vysvětlení a nejmenuji se Beskydsky, musím hájit svoje příjmení hlavně proto, že v našem státě jsme už jenom dva s tímto jménem

+2/0
29.9.2018 15:40

S68t83a61n96d80a 73N55o58v21á70k 8319153446144

:-).....Pane Bydelský.....říká Vám něco dohoda o poválečné rozdělení Evropy a demarkační čára u Plzně, která byl pro Američany nepřekročitelná? Ale.....za to nám rozbombardovali plzeňskou Škodovku a Prahu,(hlavně strojírenské závody), kterou si "prý" spletli s Drážďanami. Holt, neměli navigaci s GPS ! !!

0/−6
29.9.2018 15:06

J80i82ř61í 70K78i88n75d41l 2388917563937

No USA bombardovalo v době, kdy byla válka a nikdo nevěděl, kdy válka skončí. Československo bylo, až do konce války významnou zbrojnicí nacistického Německa a naši dělnicí makali tak, že jim Heydrich přidal potravinové lísty poukázky na dovolenou a do lázní. Sovětská armáda bombardovala naše území 9. až 10 května v době, kdy byl dne 8. května podepsaná kapitulace. Rozbombardovali v Mladé Boleslavy automobilku Škoda. Bombardovali Děčín, Mělník, továrnu Vitana a dnes je tam památník a další města. Stovky civilistů díky tomu bombardování zemřelo. V Libouchci rozstříleli kolnu francouských zajatců vracející se Dráďan, kde byli nasazení na nucené práce.

+5/−1
29.9.2018 15:17

T14o42m71á70š 62B46y41d55e61l48s68k73ý 8830681860

nálety v době války se nedají brát jako nenormální, ale nálety po válce to je už jiná. České území bylo celkem ušetřeno hrůz bombardování na rozdíl od jiných zemí, jako třeba Polsko

0/0
29.9.2018 16:34

J73a52r21d69a 51F37i53š70e37r 4207714751699

A co takhle bombardování Mladé Boleslavi a středočeského kraje ruskou armádou 9 května, Stando? Co těch 1500 mrtvých?

+3/−1
29.9.2018 21:14

J23o36s55e68f 50L85e68i23n86e49r 8177839727872

Nečasova mise

15. 9. 1938, ve stejný den, kdy se britský ministerský předseda Neville Chamberlain schází s Hitlerem v Obersalzbergu, pověřuje prezident Beneš ministra sociálních věci Jaromíra Nečase tajným posláním[22] s osmibodovým plánem pro francouzského ministerského předsedu. V plánu šlo o odstoupení 4000-6000 km² a přesídlení 1,5 až 2 milionů německých obyvatel z vnitrozemí. V instrukci Beneš zdůrazňuje Nečasovi: „Nikdy nepřipustit, aby se mohlo říci, že plán pochází z Čech” dále (1) Neříci, že to pochází ode mne, (2) neříci to Osuskému a žádat, aby s ním o tom nebylo mluveno, (3) tyto papíry zničit.“

V rozporu s obecným povědomím většiny českých občanů se v Mnichově dne 29. září nejednalo o tom, jestli má Československo Německu sporná území podstoupit nebo ne. Souhlas československé Hodžovy vlády ze dne 21. září byl považován za konečné rozhodnutí státní moci. Konference se věnovala jen a pouze prováděcím podmínkám předání území Sudet Československem Německu a ničím jiným.

+4/−1
29.9.2018 12:20

L52u42d24ě87k 86K19r12a11t87o27c32h14v66í59l 9705434601894

I toto je jedna z variant, ale bohužel není 100% doložená ....

+1/0
29.9.2018 12:33

J70i70ř42í 34K92i98n32d96l 2988727863137

Dokumenty jsou uložené v archivu v Paříži. Jsou přítupné badatelům a historikům. Takže to není žádná z jedna alternativ.

+3/0
29.9.2018 12:38

J13i85ř77í 48Ř11e38z23n31í84k 4652672213485

Šlo o sondáž.

0/0
29.9.2018 13:24

L38e46o45n29a 19B51l52a87h27o22v12á 5540289489243

Domnívám se, že ty dva dokumenty s instrukcemi Edvarda Beneše se našly v Benešově soukromém archivu.

+1/0
29.9.2018 14:48

J65o88s19e38f 23L84e23i45n36e27r 8587419307392

Podle francouzského vyslance v Praze Victora de Lacroix (předseda vlády) Daladier prohlásil, že to byla (tato) zpráva, která ho přesvědčila, že má anglické návrhy (na odstoupení území) přijmout. Rovněž francouzské vládě k jednomyslnému souhlasu pomohly především poukazy, že Beneš sám navrhoval vzdát se části pohraničí. Bylo by asi lepší, kdybych návrh Prahy v předvečer svého odjezdu do Londýna neobdržel, vzpomínal po válce znechuceně Édouard Daladier.

+2/0
29.9.2018 15:24

J15o14s13e31f 84L63e62i85n77e89r 8307439247852

Peroutka rozvažuje i možnost pomoci ze strany SSSR. Neví, že Bonnet již informoval také Maxima Litvinova o tom, že Československo souhlasí se všemi Hitlerovými požadavky, ale kvůli veřejnému mínění lidu to nemůže spolknout, že musí být znásilněno a že SSSR by stál před stejnou nemožností jako Francie. Peroutka ze zrady velmocí vyvozuje závěry: již nebylo návratu k dřívějším stadiím československo-francouzského spojenectví. Hledáme-li dějinnou výhybku rozchodu ČSR se Západem a příklonu k Stalinovi, máme ji zde jako na dlani – jediná mocnost, která Mnichovskou dohodu neuznala je Sovětský svaz.

+1/0
29.9.2018 15:42

J73i75ř92í 81K88i98n65d94l 2568387963627

Proč ji měl Sovětský svaz uznávat anebo neuznávat. Toho se Mnichov netýkal . Beneš se dvakrát ptal velvyslance Alexandrovského a poslal tuto otázku i do Kremlu co SSSR udělá v případě, že ČSR bude napadena a Francie jí nepřijde na pomoc. Odpovědi se nikdy nedočkal.

0/0
29.9.2018 16:08

J24o10s19e11f 59L20e32i58n21e17r 8977339427842

Neuznání mnichovské dohody SSSR, mělo velký význam na další politické kroky Edvarda Beneše. A s ním i celý poválečný vývoj ČSR.

+3/−1
29.9.2018 16:26

J60i78ř20í 28K18i79n69d37l 2718607333757

SSSR se k Mnichovské dohodě nikdy nevyjádřilo. Zachovalo diplomatické mlčení.

+1/0
29.9.2018 22:46

P51e30t72r 19L57a74n33g32e49r 6615755760392

Ne, není to tak jednoznačné, jak tvrdíte. Měl byste se oprostit od černobílého komunistického pohledu z předsamatové doby.

+2/0
29.9.2018 12:19

V20l21a65d73i65m76í69r 49S14t47u85d83e37n30ý 5278928855380

Hned se musím podívat, zda se soudruh podobně vyjádřil proti bagatelizaci srpnové okupace roku 1968, které se dopustili někteří jeho spolustraníci...

+3/0
29.9.2018 11:09

J58i76ř83í 67Ř12e84z11n59í32k 4102202443985

A hlavně byste se měl podívat, zda soudruh nezlehčil drtivé dopady kulturní invaze Československa do SSSR v létě 1967 (Gott, Vlach atd.), jak o tom psalo Svobodné slovo. Ke cti Waldemaru Matuškovi slouží, že se hodil marod.

+2/0
29.9.2018 11:25

M12i43r88o96s67l13a63v 16M82u63d35r47a 6819867350302

?8-o

0/0
29.9.2018 11:55

J54i16ř38í 62Ř33e27z10n55í51k 4182802713155

Na co ten údiv? Nadpis zněl: Kulturní invaze do SSSR. Bylo to přesně v duchu Kdyby tisíc klarinetů. My do nich bicími a zpěvem, oni do nás tanky.

+2/0
29.9.2018 13:23
Foto

Š54t68ě39p68á48n 83B50i48c32e58r88a 6329312758226

Sami Češi dali svým postojem k německým menšinám Hitlerovi do ruky argument k připojení Sudet. Západní velmoci, které dali na naléhání především T.G.M a daly souhlas k utvoření ČSR už za pár let toho litovaly, když viděly, co se v Československu děje. (Velké dějiny zemí Koruny české) Viděno v těchto souvislostech potom Mnichovská dohoda zas takovou zradou není.

+3/−5
29.9.2018 11:03
Foto

Š57t30ě29p97á75n 38B77i93c80e81r74a 6839432428556

daly

+1/−2
29.9.2018 11:03

O59t32t90a 10Z38a93b95i77l43a12n84s81k31ý 9561497393116

dali

+1/−1
29.9.2018 11:10

J51i86ř97í 31K88i82n95d76l 2758747573857

Pane Bicero máte pravdu. Rodiče žili v pohraničí, kde získali v té době majetek v důsledku pozemkové reformy a ti rovněž mluvil o tom, že jsme se chovali k německé menšině jak slon v porcelánu a stejně tak mluví táta zetě, který válku jak Čech prožil v Ústí nad Labem. Hiterovi nedalo moc práce získat na svoji Němce z pohraničí v době, kdy u nás vrcholila světová krize.

+3/0
29.9.2018 11:20

J72i98ř16í 15Ř76e98z66n41í31k 4472272603525

Postoj Němců k Čechům byl nutně formován krvavým potlačením demonstrací v r.1919, při němž zahynuly ženy a děti. Přesto už vlak nejel. Všechno ostatní už byly jenom třešničky na dortu.

0/0
29.9.2018 11:29
Foto

Š85t94ě90p56á56n 46B41i52c73e42r55a 6449332698486

Také by se dalo říci, že postoj Čechů k Němcům byl dán snahou Sudeťáků o odtržení od připravované samostatné ČSR. Sudetští Němci vytvořili Deutsch-Böhmen a chtěli, aby byl součástí Německého Rakouska, nikoliv ČSR. To moc náklonnosti ze strany Čechů vyvolat nemohlo.

+5/0
29.9.2018 12:56

J93i33ř61í 28Ř48e90z69n13í77k 4752542573815

No jistě, ale nikdy neměly ty demonstrace mít krvavé vyústění. Kytičky na hroby těch mrtvých rozvrátily republiky.

0/0
29.9.2018 13:26

J96i79ř14í 68K46i78n13d87l 2158297293387

Ale bylo zde dost významná část Němců, kteří byli věrni našemu státu, ale náš stát je neuměl podchytit a část jich po Mnichovu emigrovala a část jich skončila v koncetračních táborech,

+1/0
29.9.2018 13:30

V26l43a98d65i59s70l52a39v 27S46v97o84b97o22d60a 7260905225809

Kolik to bylo Němců? Deset, dvacet tisíc? Co je to, skoro proti třem milionům, kteří řvali: Chceme do Říše!

+4/0
29.9.2018 14:16

J11i88r58i 54T93i37c86h97y 2546669602887

Snad jste zapomnell, ze Nemci prichazeli at uz zvane ci nezvane do Cech po staleti, ale nikdy se nechteli prizpusobit, vyzadovali si sve zakony (nepripada to tak trochu prichazejici muslimce, kteri chteji zavest sharii?) a v podstate se vyvysovali nad mistnimi ceskymi obyvateli.

+1/0
29.9.2018 16:38
Foto

M14i42r89o32s57l69a47v 27M15a11c27e63k 5601805290702

Tak jsme se akorád dozvěděli, že všichni Němci nebyli stejní a že také trpěli

+1/−1
29.9.2018 10:55

O34t27t86a 96Z91a47b27i48l66a88n15s37k72ý 9721967713666

Možná máte taváryšč mnoho práce s předvolební kampaní vaší nedobré strany, ale veřejnoprávní média(vaším slovníkem mainstream) se tomuto tématu věnují již několik dní...

+4/−1
29.9.2018 10:37

J57i93ř52í 18Ř88e13z55n53í93k 4752982703935

Ne, nikdo nikoho nezradil, Francie měla s námi toliko smlouvu o konzultacích, jejíž plnění bylo navíc vázáno na souhlas GB, čeští Němci po krvavém potlačení demonstrací se nemohli nikdy cítit být Čechoslováky. Navíc jsme ve vztahu k postavení německé menšin přijali v sangermanských smlouvách přijali určité závazky, které jsme dle zpráv britského velvyslanectví neplnili.

Stejně tak bylo možné napadnout vztah mezi Čechy a Slováky.

Jakmile nějaký stát vznikne dle práva na sebeurčení, nesmí toto právo upřít někomu jinému. Ani Eskymákům.

+3/−5
29.9.2018 10:27

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz